Techniek tastbaar maken in het klaslokaal
Op OBS Op ‘e Dobbe in Hallum is veel aandacht voor techniekonderwijs. Zo organiseert de school techniekmiddagen om leerlingen kennis te laten maken met de mogelijkheden van technische beroepen. Schooldirecteur Corina Hilbers vertelt ons over de opzet die de school kiest.
De techniekmiddagen worden georganiseerd voor de leerlingen van de bovenbouw. Leerlingen maken zelf een keuze uit een opdracht en het materiaal dat ze willen gebruiken. Het eindresultaat is altijd een concreet product. Naast het leren toepassen van technische handelingen, dagen de opdrachten ook uit om andere vaardigheden te gebruiken.
Corina: “Kinderen moeten soms de juiste stappen volgen om een opdracht te laten slagen, bijvoorbeeld met hulp van een handleiding. Veel leerlingen volgen keurig de handleiding, maar er zijn ook leerlingen die verder gaan dan dat. Zij hebben aanleg en zijn creatief op dit gebied. Dat zie je doordat ze zelf aanvullingen bedenken bij een opdracht. Ze voegen dan extra onderdelen of functies toe, ik vind dat mooi om te zien.”
Waardevolle producten
De school kiest als uitgangspunt dat de gemaakte producten ook echt kunnen worden gebruikt of tentoongesteld. Leerlingen kunnen trots zijn op het eindresultaat. Corina geeft een voorbeeld: “De bovenbouwleerlingen hebben eerder een aantal steps gemaakt. Dit hebben ze met verschillende jaargroepen gedaan. We vinden groepsdoorbrekend werken als school belangrijk. De steps werden aan de onderbouwleerlingen gegeven toen ze klaar waren. De leerlingen maakten dus iets waardevols voor een ander. Dat willen we onze leerlingen graag als les meegeven. De leerlingen van de bovenbouw vinden dat heel leuk om te doen. Ze kunnen dan terecht trots zijn op zichzelf.”
"De leerlingen maakten iets waardevols voor een ander. Ze kunnen dan terecht trots zijn op zichzelf.”
Uitblinken
De school blijft voorlopig doorgaan met de techniekmiddag. De kinderen werken aan meerdere vaardigheden, zoals samenwerken, kritisch denken en creatief bezig zijn. Deze zogenaamde 'brede vaardigheden' zijn op school maar ook in veel beroepen belangrijk. Volgens Corina houdt het hier niet op. “Er zijn kinderen die echt uitblinken wanneer ze met hun handen bezig mogen zijn. Voor hen is het dan even wat anders dan taal of rekenen. Ze ontwikkelen oprechte belangstelling voor techniek. En ook niet onbelangrijk: kinderen beleven er veel plezier aan.”