“Onze school ademt nu veel meer lezen en taal”
Van 8 tot 15 september is het de 'Week van lezen en schrijven'. Daarom delen we deze week ervaringen vanuit enkele van onze scholen op het gebied van taalontwikkeling. Scholen staan voor de uitdaging om inspirerend onderwijs te geven, terwijl ondertussen ook aan de basisvakken moet worden gewerkt. Hoe creëer je als school een rijke leeromgeving waarin kinderen niet alleen leren, maar ook gestimuleerd worden om zich steeds verder te ontwikkelen? OBS De Cingel in Menaam doet dit door geregeld de centrale hal van de school om te toveren volgens een wisselend thema.
“We wilden als team de leesbeleving van onze leerlingen vergroten”, begint directeur Jeroen Wagenaar over het transformeren van de hal naar een rijke leeromgeving. “De missie van onze school is ‘Ontdek de wereld’. Kinderen ontdekken de wereld onder meer door boeken te lezen. Met uitdagende teksten en opdrachtjes op de Taalmuur maken we onze leerlingen enthousiast voor leren, lezen en het bezig zijn met taal.”
De Taalmuur
De Taalmuur is een groot prikbord gevestigd in de centrale hal van de school. Jeroen: “Dit bord wordt altijd betrokken bij het thema en de inrichting van de hal. Het geheel nodigt de kinderen uit om te ontdekken, ze worden nieuwsgierig.”
De centrale hal wordt ingericht volgens een wisselend thema, met diverse leerzame opdrachten die leerlingen kunnen uitvoeren. Jeroen geeft een voorbeeld van een opdracht. “We hebben een challenge georganiseerd waarbij de kinderen uit de groepen vijf tot en met acht samen tegen elkaar gingen lezen. De groep die de meeste pagina’s van een boek wist te lezen kreeg een traktatie. Op de Taalmuur werd met grafieken de voortgang van de groepen bijgehouden. Uiteindelijk wisten de kinderen uit de achtste groep het best te presteren. Maar de grootste winst was de enorme leesmotivatie in die groepen.”
Leesconsulent bibliotheek
Het bedenken van een aansprekende inrichting van de hal en opdrachten voor de Taalmuur vergt inspanning en creativiteit.
Gerda Huisman is de leescoördinator van de school. Zij bedenkt de thema's en de inrichting van de hal. De andere collega's vullen het geheel dan aan. De school wordt daarnaast ondersteund door een leesconsulent van de bibliotheek. “De leesconsulent geeft input voor activiteiten en denkt met ons mee. Ook is de kennis van het aanbod van boeken die passen bij een bepaald thema echt een toegevoegde waarde”, aldus Jeroen.
De uitdagende inrichting stimuleert de kinderen met opdrachten ook tot beweging. Jeroen: “Mijn collega's maken bijvoorbeeld leuke circuits met gekleurde tape en stapstenen om tafels te oefenen, letters te leren of woordsoorten te ontdekken. Laatst was er een tunnel gecreëerd, waarin de kinderen ondergronds van alles konden ontdekken. De fantasie en ideeën van Gerda zijn aanstekelijk voor ons allemaal.”
"De fantasie en ideeën van onze leescoördinator Gerda zijn aanstekelijk voor ons allemaal"
Georganiseerde chaos
Jeroen is blij met het succes van de Taalmuur. “Onze school ademt nu veel meer lezen en taal. Daarnaast bewegen we ook nog eens meer. Het is soms een georganiseerde chaos, alle kinderen die druk in de weer zijn met de opdrachten. De ouders kunnen het in ieder geval waarderen en ook daar zijn we trots op. We hebben met deze uitdagende leeromgeving echt een pareltje in handen.”