"Oei, toen moesten we ineens weer even schakelen"
Het kwam toch nog onverwacht: vanaf 16 december verzorgen scholen vanwege toenemende besmettingen van het coronavirus onderwijs op afstand. We nemen een kijkje op twee van onze scholen. Marieke Grendel, directeur van SWS De Twiner in Sint Jacobiparochie, blikt terug op de week voor de kerstvakantie. Jaap Kort, interimdirecteur van OBS De Pôlle in Marsum, vertelt over de eerste dag na de kerstvakantie.
"Het was dinsdag 15 december een rommelige en hectische laatste dag op school", vertelt Marieke. "De aankondiging van de lockdown, zo vlak voor de kerstvakantie, kwam toch wat uit de lucht vallen. Er moet ineens veel beslist en geregeld worden in een hele korte tijd. Toch nog samen een kerstviering houden. Alle spullen opruimen en verzamelen om mee naar huis te kunnen nemen. Ook nog kijken of alle groepen wel goed in Teams staan... Het was alle hens aan dek, maar het is gelukt."
Leerlingen van SWS De Twiner op de laatste fysieke schooldag voor de kerstvakantie
Marieke Grendel, directeur SWS De Twiner
Samenwerking
De voorbereidingen leverden een leuke samenwerking tussen groepen op. "Groep 4 had nog niet eerder met Teams gewerkt. Die dinsdag kregen ze instructie over het werken in Teams van de leerlingen van groep 8. Op woensdag konden alle kinderen thuis al aan de slag", aldus Marieke. Voor de leerkrachten betekenden de laatste dagen voor de vakantie nog wat tijd om planningen te maken en met elkaar te overleggen. Op donderdag en vrijdag werd al volop op afstand lesgegeven.
"Voor leerlingen was er ook nog gelegenheid voor andere leuke opdrachten. Zo kreeg groep 8 de opdracht om een 'elfje' te maken. Het onderstaande elfje laat in een notendop zien hoe kinderen deze periode ervaren. Gelukkig proberen we er allemaal het beste van te maken!"
Jaap Kort, interimdirecteur OBS De Pôlle
Duidelijkheid
Ook op OBS De Pôlle is het team direct in actie gekomen. Interimdirecteur Jaap Kort vertelt: "Natuurlijk hebben we ook in het voorjaar al een dergelijke situatie meegemaakt. Daardoor is het minder zoeken naar wat er allemaal moet gebeuren. Met name het tijdspad zorgde voor een extra uitdaging." De school kiest ervoor om leerlingen en ouders een duidelijke structuur te bieden. Een document met daarop planning, contactmomenten en de contactgegevens voor ICT-vragen helpt om de kans op kwalitatief goed onderwijs te vergroten.
Jaap zegt hierover: "Kinderen zijn in dit soort situaties gebaat bij duidelijkheid. Maar ook ouders vinden het prettig als ze niet hoeven te 'zoeken' naar informatie, zeker degenen die vanaf huis werken." Per week wordt vooraf een weekplanning gestuurd, volgens een vast format voor elke groep. De Pôlle hanteert een vaste dagindeling voor de groepen 3 tot en met 8. Elke groep doet gewoon een dagopening als altijd, maar nu via Teams. Daarna volgt instructie en kunnen leerlingen zelfstandig werken. Elke lesdag wordt door de groep gezamenlijk afgesloten.
"Na afloop kunnen ouders vragen stellen aan leerkrachten, als ze dat willen. Die drempel moet zo laag mogelijk zijn. Ook is het belangrijk dat ze technische hulp kunnen krijgen als dit nodig is. Maar ouders zijn met dit document ook op de hoogte over de afspraken die we hebben rondom het werken in Teams. Door dit vooraf helder te communiceren hebben we na de kerstvakantie een goede start kunnen maken."
Een leerkracht van OBS De Pôlle geeft les via Microsoft Teams