"Je geeft kinderen een gelijke kans op leesontwikkeling"
Landelijk zijn er zorgen over de leesvaardigheid van Nederlandse kinderen. Leerkrachten zijn het erover eens dat het zo vroeg mogelijk werken aan letterkennis en klankbewustzijn leerlingen helpt om beter te leren lezen. Vanaf dit schooljaar maken alle scholen van Elan Onderwijsgroep gebruik van het programma Bouw! "Dit programma werkt preventief in de onderbouw. Het is effectiever dan achteraf herstellen, de resultaten van Bouw! zijn tot in de bovenbouw zichtbaar."
Meinalda van der Weg, intern begeleider op OBS 't Fonnemint in Sint Annaparochie legt uit. "Het is eigenlijk vrij logisch. Voor kinderen die beginnen met lezen is het zogenaamde 'aanvankelijk lezen' erg belangrijk. Als een leerling weet welke klanken bij letters horen, zal het makkelijker woorden herkennen. En als je woorden herkent, kun je zinnen lezen en teksten gaan begrijpen. Je merkt alleen dat sommige leerlingen extra ondersteuning nodig hebben voor de eerste stappen."
Geeske Jongsma van OBS De Oanset uit Ried geeft ondersteuning aan een collega.
Passend leesonderwijs
Binnen Elan Onderwijsgroep is besloten te werken met de methode Bouw! Via leuke online opdrachten kunnen kinderen die meer hulp nodig hebben, werken aan klankbeleving. Ze krijgen duidelijke instructie vanuit het programma en de lesstof wordt aangepast aan het tempo en het niveau van de leerling. Heeft iedere leerling dit nodig?
Meinalda legt uit: "Nee, niet iedere leerling zal dit nodig hebben. Maar voor de leerlingen die wél extra aandacht kunnen gebruiken, is dit een hele effectieve manier om leesproblemen en dyslexie mogelijk te voorkomen. Scholen die al werken met Bouw! zien dat het aantal leerlingen met dergelijke problematiek blijvend met 60 procent is afgenomen. Dit effect zie je zelfs in de bovenbouw terugkomen. Je geeft leerlingen hiermee een gelijke kans op ontwikkeling."
"Voor leerlingen die dit nodig hebben is Bouw! een effectieve manier om leesproblemen en dyslexie mogelijk te voorkomen"
Meinalda en Geeske vertellen in deze video waarom Bouw! een goed instrument is om leesvaardigheid van kinderen te vergroten.
Gefaseerde aanpak
Niet alle scholen zijn tegelijk gestart met deze aanpak, maar in het afgelopen schooljaar is de software bij alle scholen van Elan Onderwijsgroep ingevoerd. Dit is een bewuste keuze geweest, aldus Geeske Jongsma, lid van de interne projectgroep die het invoeringsproces begeleidt: "We vinden het belangrijk dat scholen van elkaars ervaringen leren. De scholen die bewust gekozen hebben om vroegtijdig mee te doen, deelden de ervaringen met andere scholen. Dat gold ook voor de uitdagingen die nu eenmaal horen bij een nieuwe manier van werken. Zo kon iedere school op basis van praktijkervaring van collega's kijken op welke manier Bouw! het beste ingepast kon worden bij hun specifieke methodes."
De projectgroep draagt met de inzet van Bouw! een steentje bij aan andere ontwikkelingen op het gebied van taal binnen Elan Onderwijsgroep. Voorbeelden zijn het project Sterk met Taal', 'De Bibliotheek op school' en ook digitale geletterdheid. Over de hele linie levert taalontwikkeling bij kinderen een belangrijke bijdrage aan het continu verbeteren van de kwaliteit van het geboden onderwijs.