"Het lijkt net een klaslokaal, maar dan online"
Onze scholen verzorgen sinds een aantal weken thuisonderwijs. Naar nu blijkt is deze periode met een week verlengd. In een reeks artikelen laten we graag enkele scholen aan het woord die op een creatieve manier invulling geven aan het lesprogramma. Op OBS Martenaskoalle in Bitgummole en OBS De Opslach in Franeker wordt een interessante nieuwe functie in Microsoft Teams gebruikt. We gaan in gesprek met Iris van Calsbeek, Tamara Spoelstra en Martine de Vries. Zij zijn deze week gaan experimenteren met breakout-rooms. "We merken dat kinderen het fijn vinden om in kleinere setting samen te werken."
Op de vraag hoe deze lockdown ervaren wordt antwoorden alle drie collega's dat het meer relaxed ging dan in maart. De reden hiervoor is duidelijk, volgens Tamara, die lesgeeft aan groep 8 van De Opslach. "In maart vorig jaar hebben we al zoveel ontdekt en ervaring opgedaan met Teams dat het nu makkelijker ging. Toen in de week voor de kerstvakantie de lockdown werd aangekondigd stonden alle leerlingen al in Teams. Ook werd er per vakgebied een kanaal aangemaakt om de informatie voor kinderen te ordenen."
Iris van Calsbeek, duo-collega van Tamara vult aan: "Ook het nadenken over belangrijke dingen als nakijken van werk hoeft niet meer te gebeuren. De vorige lockdown hebben we veel tijd besteed aan experimenteren en spelen. Daardoor zijn we nu creatief in het bedenken van oplossingen. Daar zijn breakout-rooms een voorbeeld van."
Videobibliotheek
Martine de Vries is samen met collega Karin Limburg leerkracht van een combinatiegroep 7/8 op OBS De Martenaskoalle. Martine vertelt hoe zij samen met Karin gegeven instructies via Teams op een handige manier hergebruikt. "In een combinatiegroep is het soms niet mogelijk om constant instructie en verlengde instructie te geven. Daarom heb ik filmpjes opgenomen en in de Teams-omgeving gezet. En dat is niet alleen nu handig, maar die 'videotheek' kan ik later ook prima gebruiken als we weer gewoon naar school gaan. Het was wel fijn dat we in december alles direct met kinderen konden doorspreken, omdat alles na de vorige lockdown zo weer op poten stond."
Ook Tamara en Iris zijn hier heel bedreven in. Ze vertellen: "Op de één of andere manier zijn de video's via Basispoort niet met geluid af te spelen. Dat is natuurlijk erg onhandig, vandaar dat we zelf die filmpjes hebben opgenomen. Op die manier maken we van een uitdaging weer een voordeel.
Breakout-rooms
Wybren Dijkstra is directeur van zowel De Opslach als de Martenaskoalle. Begin deze week besprak hij met zijn beide teams de nieuwe mogelijkheid om breakout-rooms in te zetten. Leerlingen kunnen in kleine, door de leerkracht aangemaakte groepjes samenwerken. De leerkrachten gingen hier enthousiast mee aan de slag en merken een positieve invloed op leerlingen. "Het is net een klaslokaal, maar dan online", aldus Martine. "Je deelt zelf groepjes in of je laat dit automatisch doen. Je stapt als leerkracht om de beurt in een ander groepje en kijkt mee met wat leerlingen bespreken."
Iris 'loopt langs' bij één van de breakout-rooms
"Daar zit een mooie meerwaarde van de breakout-rooms", vult Tamara aan."Voorheen verlieten de kinderen dan de bijeenkomst en zochten elkaar via chat op. Het was dan een gedoe om als leerkracht verbinding te maken. Nu schakel je makkelijk van het ene groepje naar het andere."
Tamara heeft twee video's gemaakt die uitleg geven over de inzet van breakout-rooms bij lesgeven op afstand
Ná de les vormden kinderen zelf de groepjes om de opdracht af te maken
Iris van Calsbeek, OBS De Opslach
Coöperatieve werkvormen
Alle drie collega's zijn enthousiast. De belangrijkste reden is dat ze duidelijk zien dat dit middel goed is voor de leerlingen. Tamara zegt hierover: "Coöperatieve werkvormen zijn nu juist belangrijker dan ooit, vanwege het gemis aan contact in de klas. We stimuleren die samenwerking met breakout-rooms. Doordat je zelf groepjes kunt indelen hou je ook in de gaten dat er geen kinderen alleen blijven. Het is ook waardevol als je kinderen in niveaugroepen wilt laten werken.
Martine is het hier mee eens en ziet daar een mooie volgende stap voor zichzelf. Ze zegt: "Soms kun je tijdens de les pas inschatten welke kinderen het beste met elkaar kunnen samenwerken. Doordat je zelf groepjes kunt indelen ben je flexibel." Tamara ziet ook voordelen bij lessen Begrijpend Lezen. "Het gaat in de methodes vaak om samenwerken en actief lezen. Dan is het prettig dat je dit ook met thuisonderwijs makkelijk vorm kunt geven." Iris zag bij een andere les iets leuks ontstaan: "Tijdens een les informatieverwerking 'liep' ik eigenlijk als vanouds langs de groepjes, alsof ik gewoon in mijn lokaal lesgaf. Ná de les vormden kinderen zelf de groepjes om de opdracht af te maken. De gezamenlijke verantwoordelijkheid werd dus ook gestimuleerd."
Toekomst
In de toekomst zien ze Teams zeker niet verdwijnen. "We weten gewoon niet hoelang deze situatie duurt en of we verderop in het jaar weer vanaf huis werken", aldus Tamara. "Daarom blijven we ook experimenteren met nieuwe mogelijkheden die deze techniek ons biedt." Iris is het daarmee eens, maar ziet ook in combinatie met onderwijs in de klas mogelijkheden. "Sowieso is het een mooie manier om werk en opdrachten uit te wisselen met leerlingen, of om via een tabblad met een Padlet iedereen dezelfde informatie te geven. Leerlingen wisselen foto's en filmpjes uit van hun belevenissen of delen tips voor de uitvoering van een challenge of creatieve opdracht met elkaar."
Martine denkt dat ook langdurig zieke kinderen op deze manier betrokken blijven bij de groep: "Het is natuurlijk veel makkelijker om kinderen online bij de klas te betrekken en samen te laten werken als je hier al eens mee gewerkt hebt. Dat geldt ook voor leerkrachten trouwens, als ze om wat voor reden ook aan huis gebonden zijn."
Martine geeft instructie, leerlingen gaan hierna in groepjes verder
Tamara organiseert vanuit huis het onderwijs via Teams