Eindelijk weer 'echt'! Studiedag Elan Onderwijsgroep 2022
Een strakblauwe lucht met een zonnetje vormde op woensdag 9 maart het decor van een bijzondere dag. Aan de zuidelijke kant van Leeuwarden stond iets moois te gebeuren. Op het grote informatiebord naast het Van der Valk-hotel werden de medewerkers van Elan Onderwijsgroep van harte welkom geheten voor de jaarlijkse studiedag. Na twee jaar van coronabeperkingen was dit het eerste moment dat zoveel medewerkers samen 'in het echt' geïnspireerd werden om te werken aan het onderwijs.
Onze collega's werden duidelijk zichtbaar van harte welkom geheten
Een studiedag is voor veel collega's een mooi moment om kennis te maken met nieuwe inzichten van binnen en buiten het onderwijs. Deze editie was hierop geen uitzondering, gezien het uitdagende programma van de dag. Zo waren wetenschapsjournalist Mark Mieras en kennisondernemer Emiel Nijenhuis met prikkelende bijdragen te gast om vanuit hun expertise bij te dragen aan onze scholen.
De spelende school
Mark Mieras is afgestudeerd als theoretisch natuurkundige en als journalist gespecialiseerd in het schrijven over hersenonderzoek. Hierbij ligt de nadruk op begrip van leerprocessen en de rol die hersenen hierin spelen. In het onderdeel 'De spelende school' stond Mark stil bij vragen als: Waarom is een leven lang leren onmisbaar voor mensen? Waarom begint dat met aandacht voor je talent en plezier? En waarom gaat het beter samen dan alleen? Het motto van de bijdrage van Mark was duidelijk: "Een goede school wil zelf ook leren".
Dit principe werd door Mark uitgewerkt aan de hand van pakkende voorbeelden en oefeningen, waarbij duidelijk werd dat écht leren geen zwaarmoedig proces is. Zo legde hij uit dat hoe zwaarder mensen het vinden om te leren, hoe minder effectief het in onze hersenen werkt. Mark vertelt hierover: "Onze hersencellen zijn extreem leergierig. Dat kinderen de school soms niet leuk en spannend vinden vertelt ons meer over onderwijs dan over hersenen."
Mark Mieras koppelde wetenschappelijke inzichten aan praktisch uitgelegde toepassingen. Het resultaat is dat collega's. direct de verbinding legden met manieren om als school te groeien in het stimuleren van talenten van kinderen en teamleden.
"Onze hersenen zijn extreem leergierig. Dat kinderen de school soms niet leuk en spannend vinden vertelt ons meer over onderwijs dan over hersenen."
Mark Mieras
Mark Mieras nam onze collega's mee in de wondere wereld van de werking van hersenen tijdens het leerproces. Hij besprak belemerrende en stimulerende factoren die gelden voor kinderen en volwassenen.
Generaties binnen de school
Op iedere school van Elan Onderwijsgroep werken mensen uit verschillende generaties samen. Allemaal hebben ze eigen opvattingen die bepaald zijn door zaken als levenservaring of vernieuwingsdrang. Hoe zorg je ervoor dat teamleden het beste uit elkaar halen? Dit was de kern van het onderdeel van kennisondernemer Emiel Nijenhuis. "Als zoveel generaties in één school samenwerken is dat allemaal heel dynamisch, maar het zorgt af en toe ook voor frictie. De jongeren 'moeten' zich in een keurslijf wringen. De ouderen 'moeten' bijblijven met de laatste trends. Met een beetje inlevingsvermogen in de andere generatie maak je het een stuk leuker. Zo kan iedereen effectief werken!"
"Samenwerking tussen generaties is dynamisch, maar zorgt ook voor frictie. Jongeren 'moeten' zich in een keurslijf wringen. Ouderen 'moeten' bijblijven met de laatste trends."
Emiel Nijenhuis
Vanuit dit gegeven gingen collega's aan de slag met inzichten in de verschillen en vooroordelen tussen de verschillende generaties. Door te kijken naar punten waarop generaties energie krijgen of juist verliezen ontstaat een beter beeld hoe je als team ieders talenten beter kunt benutten. Ook communicatie en samenwerking is een belangrijk aspect waar inzicht in elkaars beleving voor nodig is.
Aan de hand van Emiel hebben collega's zich verdiept in elkaars achtergrond. Vanuit kennis over de beleving van en vooroordelen over de verschillende generaties ontstond meer begrip tussen teamleden.
Onderdeel van de workshop van Emiel Nijenhuis is een pitch waarin collega's van alle leeftijden vertellen over hun achtergrond, de tijdsgeest waarin ze zijn opgegroeid, uitdagingen en de blik op andere generaties.
Samen zijn
Met een hapje en een drankje werd deze studiedag vervolgens afgesloten. Het is geen geheim dat veel collega's het fijn vonden om elkaar te zien, iets wat tijdens de coronaperiode niet mogelijk was. De inzichten die de sprekers hebben gebracht werden nabesproken, maar er werden natuurlijk ook veel persoonlijke gesprekken gevoerd. Al met al was deze studiedag 'in het echt' een groot succes!