“Eigenlijk moet je de school zien als een onderneming”
Vandaag is het de internationale Dag van de Directeur. Dat is een mooie gelegenheid om onze waardering uit te spreken voor al onze schooldirecteuren. Zij zetten zich elke dag in voor de leerlingen, de leerkrachten en kwalitatief goed onderwijs. Marianne Postma is sinds 2021 directeur op OBS De Twilling in Stiens. We spreken met haar over het directeurschap.
“Ik heb ruim twintig jaar in het bedrijfsleven gewerkt en veel verschillende functies en rollen vervuld. Op een gegeven moment ging ik mezelf afvragen: is dit nog wat of wil ik nog iets anders doen? Ik besloot een externe coach erbij te halen om samen die vraag te kunnen beantwoorden. Mijn coach confronteerde mij met een vooruitblik in de toekomst, waarin ik op mijn sterfbed zou liggen en zou terugkijken op mijn leven. Zou ik op dat moment dan misschien spijt kunnen hebben van een keuze die ik zou hebben nagelaten? Het klinkt misschien wat dramatisch maar dit kwam wel binnen, ook omdat ik hier nooit eerder bij heb stilgestaan.”
“Samen met mijn coach ging ik kijken of een eventuele overstap naar het basisonderwijs iets voor mij was. Ik heb altijd al een warm hart gehad voor de sector, mijn vader werkte ook in het onderwijs. Ik dacht eigenlijk aan een omscholing tot leerkracht, maar dat werd mij door zowel de coach als mijn naasten afgeraden. Ze zeiden: ‘Marianne, dat moet je niet doen. Jij wilt dingen veranderen, vernieuwing brengen. Je kunt beter schooldirecteur worden.’ Ik kon mij wel vinden in deze feedback en heb mij vervolgens als zijinstromer ingeschreven voor de opleiding tot schoolleider. Na deze succesvol te hebben afgerond werd ik directeur op OBS De Twilling in Stiens.”
Steun van het team
“Werken op een basisschool is veelzijdig; geen dag is hetzelfde. Het onderwijs is een dynamisch vak en dat past goed bij mij. Het mooie aan schoolleider mogen zijn is dat je door het bouwen aan een team, iedere leerkracht in zijn kracht zet, op die manier samen ook de leerling helpt zich te ontwikkelen en voor te bereiden op het voortgezet onderwijs. Ik vind het mooi om te zien dat er steun is van het team bij het doorvoeren van veranderingen. Een voorbeeld hiervan is het unitonderwijs waar wij op onze school mee zijn gestart in de onderbouw. Het is toch een andere vorm van onderwijs waarbij kinderen van elkaar leren en ook gebruik maken van elkaars talenten.
Ik denk ook aan het neerzetten van een digitaal leerlingenportfolio waarin leerlingen kunnen laten zien wat ze aan doelen hebben behaald en de dingen waar ze trots op zijn. De volgende stap is om te kijken hoe we onze achtstegroepers beter kunnen voorbereiden op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Zo is er altijd een nieuwe ontwikkeling die we met elkaar kunnen inzetten."
Spanningsveld
"De coronatijd is op dit moment een uitdaging. Je bent continu aan het schipperen tussen twee belangen: het enerzijds zoveel mogelijk door laten gaan van onderwijs. Anderzijds proberen we natuurlijk ook iedereen gezond en wel te houden. Dit levert een bepaald spanningsveld op tussen leerkrachten, leerlingen en ouders. Het is van belang dat je oog hebt voor alle betrokkenen, maar dat je vervolgens ook beslissingen durft te nemen waarvan je weet dat niet iedereen er volledig tevreden over gaat zijn. Ik ben ingestapt middenin coronatijd en ik weet inmiddels ook niet beter. Toch ervaar ik veel steun, in het bijzonder van het geweldige team van leerkrachten op ‘mijn school’. We hebben elkaar nodig en doen het samen. Dat realiseren we onszelf meer dan ooit en zo voelt het ook echt.”
Tevreden 'klanten'
“Wat ik echt belangrijk vind, is dat je als schooldirecteur goed weet wat er speelt op je school. Dat betekent dat je met een luisterend oor heel ver komt. Waarschijnlijk heeft het met mijn achtergrond te maken, maar ik ervaar een school als een onderneming. Je biedt leerlingen – of 'klanten' - onderwijs en kijkt daarbij naar hoe je dit het beste kunt vormgeven. En uiteindelijk moet ons werk leiden tot tevreden leerlingen die op een goede manier kunnen doorstromen naar het voortgezet onderwijs. Dit hou ik altijd in gedachten tijdens mijn werk, het is goed wanneer het toegevoegde waarde biedt voor de leerling.”
Mogen werken in het basisonderwijs geeft mij veel voldoening. Ik mag bijdragen aan de vorming van heel jonge mensen. Als ik zie welke groei en ontwikkeling leerlingen stuk voor stuk doormaken, voel je je toch wel trots. Je realiseert je alleen maar meer hoe belangrijk het basisonderwijs is als fundament voor het voortgezet onderwijs. De waardering die hierbij hoort mag best uitgesproken worden en daarvoor is een dag als deze een mooi moment.”