De stip op de horizon - verslag bezoek BETT
Op 8 november 2016 opende Elan Onderwijsgroep het iNNOVATORIUM. In de ruimte, gevestigd in OBS De Twilling te Stiens, staat het werken met 21e eeuwse vaardigheden centraal. Na de start volgde een periode van ontwikkelen, uitproberen en weer doorontwikkelen, zoals in deel 1 van deze reeks beschreven werd. Van tijd tot tijd moet ook de 'stip op de horizon' opnieuw gezet worden. In dit deel gaan we het hebben over de initiatieven die iNNOVATORIUM neemt om altijd met de laatste inzichten te werken. En voor die stap gaan we naar Londen. Met terugwerkende kracht is het bezoek aan de educatiebeurs BETT van grote waarde gebleken voor de situatie rondom thuisonderwijs.
Het is een rustige maandagavond op London Southend Airport, als rond 18 uur een vliegtuig landt dat afkomstig is uit Nederland. Uit het toestel stappen onder andere 10 leerkrachten, schooldirecteuren en ICT-coördinatoren van Elan Onderwijsgroep. Het reisdoel van de groep is de BETT2020, de grootste onderwijstechnologiebeurs ter wereld. Elk jaar is Londen in de derde week van januari hét kloppend hart voor enthousiaste onderwijsmensen die technologie een warm hart toedragen. Teun Meijer - coördinator van het iNNOVATORIUM - en Jeroen Wagenaar – docent iNNOVATORIUM - zijn ook van de partij.
Praktisch maken van techniek
Teun vertelt over het doel het volgende: "Hier zetten we voor de komende jaren de stip op de horizon. Om de pakweg vijf jaar zie je nieuwe ontwikkelingen die invloed gaan krijgen in het onderwijs. Zo zag je in 2010 op de BETT bijvoorbeeld draadloos werken in de klas terugkomen. Nu zijn apparaten zoals iPads niet meer weg te denken in scholen. In 2015 nam programmeren en maakonderwijs een prominente plaats in op de beurs, nu zie je dat steeds meer in scholen en bibliotheken terugkomen. Als je de lijn van 2010 naar 2015 naar dit jaar doorzet, dan zou je verwachten dat we weer iets moois gaan ontdekken deze week."
Het was voor Elan Onderwijsgroep één van de redenen om in de jaren erna veel tijd en energie te investeren in het praktisch maken van die nieuwe technologieën. Maar technologie ontwikkelt zich soms sneller dan leerkrachten aankunnen. Teun vervolgt: "En daar zit ook de kracht van het iNNOVATORIUM. Door de focus op vaardigheden in plaats van middelen kunnen leerkrachten op meerdere niveaus leren om lesgeven te vernieuwen."
"Het is wel héél veel!"
"Ik ben echt heel benieuwd! Dit is mijn eerste keer op de BETT", aldus Anniek Vijver die lesgeeft aan groep 1 en 2 op SWS Twaspan in Deinum, als ze samen met haar collega's naar de ingang van het ExCel Centre loopt. Ieder jaar is de eerste dag van de BETT een prachtig schouwspel. Dat begint al in de ochtend. Vanuit diverse treinstations snellen mensen uit alle hoeken van de wereld met een verwachtingsvolle blik naar de ingang. En met reden, want veel grote en kleine leveranciers pakken flink uit om leerkrachten te laten zien welke bijdrage zij kunnen leveren aan modern onderwijs. De eerste reactie van veel leerkrachten is dan ook te voorspellen: "Het is wel héél veel!"
Gelukkig hebben de deelnemers aan deze reis in een startbijeenkomst al met elkaar gesproken over wat ze willen zien. "Dat maakt het nu makkelijker om gericht te kijken" aldus Stijn Beerends, leerkracht op SWS Waadwiizer in Tzummarum. Een aantal leerkrachten sluit aan bij de zogenaamde 'Pop Up Classrooms ' van Apple. Dit zijn praktische workshops gericht op de iPad als middel bij creatieve opdrachten. "Het is verbazend gemakkelijk om een iPad op een laagdrempelige manier te gebruiken in een les. Zo bied je leerlingen op basis van hun eigen talent een manier om informatie te verwerken en te presenteren", aldus Stijn. Ook op de stand van Microsoft valt veel te beleven. Het bekende technologiebedrijf werkt op de beurs samen met veel kleinere bedrijven. De oplossingen zijn te koppelen met de Office365 omgeving die veel scholen gebruiken, waaronder Microsoft Teams.
De stip op de horizon is gezet
En daarmee is volgens Jeroen Wagenaar ook een belangrijke ontwikkeling genoemd. Hij legt uit: "In het verleden moest je de innovatiekracht vaak zoeken bij kleinere leveranciers. Die hadden vaak enorm leuke materialen, maar in de praktijk kon je er niet veel verder mee komen. Nu grote bedrijven als Microsoft actief kleinere innovatieve bedrijven toegang bieden tot Office365 worden de mogelijkheden veel groter." Jeroen noemt een aantal voorbeelden: "Ik heb bijvoorbeeld Buncee bij Microsoft op de stand gezien, waarmee je kinderen vanuit Teams creatieve portfolio's kunt laten maken. Of de Merge Cube, een kubus waarmee je vanaf je apparaat via Virtual Reality of Augmented Reality alle kanten van een kunstwerk, of het menselijk brein kunt zien. Zo maak je technologie heel laagdrempelig toegankelijk voor een grote groep."
Teun Meijer onderschrijft wat Jeroen aangeeft. Hij is met name onder de indruk dat grote bedrijven ook met elkaars platformen koppelen. "Op die manier kun je op je Apple-apparaat ook in onderwijskundig opzicht prima gebruik maken van de mogelijkheden van Office365. Je kunt hierbij ook denken aan het organiseren van onderwijs buiten de klas. Daarnaast neem ik mee naar huis dat Micro:bit veel meer mogelijkheden heeft gekregen om te gebruiken in maakonderwijs."
Aan zowel Jeroen als Teun de vraag of ze echt de inzichten hebben gekregen waar ze naar op zoek waren. Allebei kunnen ze hier mee instemmen: "Je ziet dat we met het iNNOVATORIUM weer een stap kunnen zetten met het integreren van 21e eeuwse vaardigheden in lessen. De stip is gezet!"
Noot van de redactie: Dit artikel is geschreven op basis van gesprekken die vóór de coronacrisis zijn gevoerd, tijdens het bezoek aan de BETT. Met terugwerkende kracht sluiten de uitspraken van onze collega's goed aan bij de noodzaak die de situatie rondom thuisonderwijs met zich heeft meegebracht.