De klas in huis - De Romte neemt de ruimte!
In deze bijzondere tijd komt er veel creativiteit en betrokkenheid los. In de rubriek 'De klas in huis' geven we de komende tijd een inkijkje in de ideeën en initiatieven op onze scholen. Deze editie is het de beurt aan OBS De Romte in Dronryp. Op deze school nemen ze - in lijn met de naam - de ruimte om creatief met de situatie om te gaan.
Niels Gaastra - directeur OBS De Romte, Dronryp
Elke school gaat op zijn eigen manier om met de huidige situatie. We spreken met Niels Gaastra, directeur van OBS De Romte. Niels vertelt: "De insteek waarmee het team aan de slag is gegaan ligt heel dicht bij de kernwaarden die we altijd hanteren. Ook in de nieuwe situatie staat aandacht voor het kind voorop. Maar ouders verwachten van ons ook dat we helder zijn in wat er moet gebeuren. Dat is normaal ook het geval en in deze situatie natuurlijk helemaal belangrijk. Maar we vinden het ook belangrijk dat kinderen ook nu leren dat ze met creativiteit heel ver komen in het omgaan met de vreemde situatie. De uitvoering is vanwege de maatregelen rondom het coronavirus anders, maar de basis is niet wezenlijk veranderd. We nemen ook extra de ruimte voor creativiteit."
En dat uit zich in een aantal concrete initiatieven, waarvan we er een aantal uitlichten in dit artikel.
Voorleesjournaal
In de onderbouw organiseert de school elke dinsdag en donderdag om 17.30 uur een voorleesmomentje. Niels vertelt: "De leerlingen zitten allemaal voor Teams - een programma voor videobellen - mee te kijken en te luisteren naar juf. Ze leest het prentenboek voor en stelt na afloop vragen. Op die manier zien de kinderen elkaar en juf, maar benadrukken we ook het leesplezier en de fantasie van kinderen. Dat is op deze leeftijd erg belangrijk."
"Daarnaast worden leerlingen van groep 1, 2 en 3 uitgedaagd om zelf een journaal te maken. Dat doen ze in een doos die tot televisie omgeknutseld is. Dit helpt deze jonge kinderen enorm om zich te uiten over wat er allemaal gebeurt. We mogen echt dit aspect van het onderwijs niet vergeten, daarom zijn we blij dat we op deze creatieve manier ook ouders kunnen helpen."
Creatief met een knikkerbaan
Ook voor de groepen 4, 5 en 6 worden leuke uitdagingen bedacht. Niels Gaastra: "De middenbouw wordt naast het gewone werk uitgedaagd om creatief aan de slag te gaan. Zo bedachten we een opdracht om met spullen die je toch al in huis hebt een knikkerbaan te maken. Kun je een mooie knikkerbaan bedenken én uitvoeren? En weet je het daarna ook nog mooi in beeld te brengen?"
Met die vragen zijn leerlingen aan de slag gegaan. Één van de knikkerbanen zie je terug in het filmpje hiernaast. "Maar we geven de leerlingen ook de uitdaging om een zo lekker mogelijke taart te bakken. Dit is een mooie tijd om juist die nieuwsgierigheid te stimuleren. Het plezier dat leerlingen ondanks de omstandigheden hebben in het ontdekken van hun talent, daar worden we als team erg blij van!"
Dagelijkse videomomentjes
De bovenbouwgroepen hebben in deze fase van het jaar natuurlijk andere uitdagingen. "Met name voor groep 8 is dit een rare periode" aldus Niels. "Normaal gesproken zitten ze volop in de toetsen en de voorbereiding op de grote stap na de zomervakantie. Ook de laatste maanden die ze na 8 jaar samen in de groep doorbrengen lopen allemaal anders. En je wilt natuurlijk dat ze vertrouwen hebben in een goede start op de middelbare school. Daar geven we echt extra aandacht aan."
De Romte gebruikt Microsoft Teams om leerlingen dagelijks met elkaar contact te laten hebben via videoverbinding. "Ze starten elke dag met een videomoment met de hele klas. Ze spreken de planning voor die dag door te spreken en er wordt gekeken wat iedereen nodig heeft om aan de slag te kunnen. Om 13.30 sluiten we de schooldag af met een videomomentje om de dag met elkaar te bespreken."
Flexibel zijn
De sleutel voor leerkrachten en leerlingen om met de situatie om te gaan ligt volgens Niels in flexibiliteit en vooruitdenken. "Natuurlijk zijn we liever bij elkaar op school, maar dat is nu niet anders. Iedereen moet zich aanpassen, maar we moeten ook rekening houden met de invloed die het op de thuissituatie heeft. Daarom moet je oog blijven houden voor wat leerlingen nodig hebben. Daarnaast is dit het moment om ook te kijken naar het type onderwijs dat in de toekomst nodig is. Als je dan vasthoudt aan waar je als school voor wilt staan, dan wordt het ook makkelijker om creatief te zijn met de middelen die je gebruikt. En dan is het fijn als een paar leerlingen ineens een mooi spandoek hebben opgehangen voor hun meester en juf, dan weet je weer waar je het voor doet!"
Toen op 15 maart bekend werd gemaakt dat de scholen voorlopig dicht zouden gaan hebben onze leerkrachten de weken daarna hard gewerkt aan verschillende manieren van online lesgeven. Vorige week kwam de overheid met de mededeling dat de leerlingen en collega's elkaar nog even wat langer niet kunnen zien opschool. We zijn daarom extra blij met alle inspanningen die collega's in de weken hiervoor hebben gedaan. Ook zijn we trots op onze leerlingen en hun ouders, omdat blijkt dat zelfs onder deze omstandigheden we samen met elkaar het beste eruit proberen te halen! Leerlingen, ouders en collega's: Bedankt!