Aandacht voor lokaal cultureel erfgoed op De Fierljepper
Hoe werk je als school aan kennis over lokaal cultureel erfgoed in een globalistische maatschappij? Samenwerkingsschool De Fierljepper in Vrouwenparochie doet mee aan een speciale pilot met het thema 'Wat verdient een podium?'. Dit is een initiatief van stichting Keunstwurk, NHL Stenden en Tresoar. Taalcoördinator Grytsje Mulder is enthousiast over de deelname. “We hebben de mogelijkheid te werken aan cultuureducatie in combinatie met meertaligheid. Het is mooi dat de nadruk ligt op het cultureel erfgoed van de regio.”
“Stel je eens voor: je woont in een dorp en je vraagt je af wat er allemaal voor bijzonders te vinden is in de omgeving. Hoe kom je daar dan achter? Je schakelt de hulp in van echte dorpskenners. Zo is het bij ons begonnen.” Grytsje is enthousiast over dit project, waarin kinderen aan de slag gaan met cultureel erfgoed in de eigen nabijheid. Ze worden begeleid door vrijwilligers uit het dorp.
Meertaligheid en creativiteit
Grytsje vertelt: “Bij het eerste onderdeel van de pilot gaan de leerlingen op pad met de dorpskenners. Ze bezoeken bijzondere plekken en kunstwerken. Kinderen maken hierbij onder andere foto’s en aantekeningen. De enthousiaste vrijwilligers vertellen de leerlingen wat ze hebben meegemaakt of weten. Denk bijvoorbeeld aan de betekenis van straatnamen of de geschiedenis van gebouwen. Hierna geven de kinderen een presentatie, waarbij de gemaakte foto’s worden vergeleken met beelden van vroeger."
"Stel je eens voor: je vraagt je af wat er voor bijzonders te zien is in je omgeving. Dan schakel je de hulp in van echte dorpskenners."
Het tweede deel van de pilot is een onderzoeksles waarin ook meertaligheid een rol krijgt. De kinderen houden een zogenaamde Taalronde over hun ontdekkingen en beschrijven die in het Nederlands, Frysk of Bildts. “De kinderen verdiepen zich in verschillende bronnen die worden aangeboden door Tresoar. Ze krijgen hierbij hulp van studenten die een lessenserie schrijven. De leerlingen wordt gevraagd wat volgens hen allemaal een podium verdient. Denk bijvoorbeeld aan een bijzondere straatnaam waar best iets over verteld mag worden. Hierna gaan de kinderen creatief met hun onderwerp bezig, bijvoorbeeld door iets te bouwen of door een film hiervan te maken. Ze worden hierbij begeleid door een filosoof en door beeldend kunstenaars van NHL Stenden. De resultaten worden wederom gepresenteerd.”
"Het gebruik van het Bildts en het Frysk wordt gestimuleerd, zodat leerlingen ook deze mooie talen kunnen behouden."
Meer dan één vakgebied
De pilot is een succes en Grytsje onderstreept de meerwaarde ervan. “Kinderen leren cultureel erfgoed te beleven in het eigen dorp. Dat zorgt weer voor een stukje waardering en het besef dat het belangrijk is om dit te behouden.” Er wordt daarnaast gewerkt aan meerdere vakgebieden tegelijk. “Taal is erg belangrijk. Het gebruik van het Bildts en het Frysk wordt gestimuleerd door de vrijwilligers. We willen onze leerlingen meegeven dat ook deze mooie talen worden behouden. Dat doe je het beste door de talen gewoon te gebruiken in de praktijk.”
Directeur Jeroen Wagenaar ziet de pilot eveneens als invulling van burgerschapsonderwijs. “Betekenisvol zijn voor elkaar zie je terug in deze lesvorm. Verschillende senioren in het dorp zetten zich met passie in voor de kinderen. Als blijk van waardering ontvangen zij daarom een attentie van onze leerlingen. De regiofunctie van de school wordt hiermee prachtig zichtbaar.”