Aan de slag met het merk van je school
In een maatschappij die vol zit met prikkels is het voor elke organisatie belangrijk om goed te vertellen waar ze voor staan. De vervolgstap is om goed te kijken of alle uitingen en het gedrag van de school dit verhaal ondersteunen. Op OBS De Opslach in Franeker is een werkgroep in het leven geroepen om aan de slag te gaan met het zogenaamde merkverhaal van de school. De werkgroep heeft Jan Hoogland ingeschakeld om hen te helpen. Met zijn bureau Jan Communicatie is hij gespecialiseerd in het ondersteunen van organisaties bij dit onderwerp. We gaan met hem in gesprek over wat 'een goed verhaal' voor een school betekent.
Jan begint het gesprek met een vraag van zijn kant. “Wat is de boodschap die je als school aan de wereld mee wilt geven? Het is van wezenlijk belang dat je deze vraag kunt beantwoorden. Je moet er daarna natuurlijk ook daadwerkelijk iets mee dóen in je onderwijs. Het moet niet blijven bij een papieren werkelijkheid.”
Nadat Jan dit punt duidelijk heeft gemaakt, vervolgt hij: “Wil je een sterk merkverhaal neerzetten, doe dit dan zo eenvoudig mogelijk. Houd het het liefst bij één woord, dat is mijn eerste tip. Mijn volgende advies zou zijn dat je verhaal geen doel op zich moet zijn. Wat veel beter werkt is dat het verhaal vanuit de mensen komt. Besef ook dat je merkverhaal iets kan zijn waar je naar toe kunt groeien, een visie om als school na te streven; zolang je maar echt gelooft in die visie."
Jan Hoogland begeleidde het team van De Opslach bij het proces om tot het merkverhaal te komen.
Kaatsen
Het team van De Opslach wordt meegenomen in de denkwereld van Jan. Hij werkt met de why, how, what methode van Simon Sinek. Een methode die je helpt tot de kern te komen van het merk. Want als je die eenmaal te pakken hebt, volgt de rest vanzelf. Ook zijn ze aangemoedigd om te kijken of de bestaande kernwaarden van de school nog passen bij het doel van het team. De samenwerking tussen de werkgroep en Jan heeft inmiddels geleid tot een nieuw merkverhaal met bijbehorende kernwaarden. Jan heeft samen met de werkgroep ook de schoolnaam onder de loep genomen. “Je wilt je merknaam - de naam van de school - vertalen naar iets dat je kunt zien. Allereerst denk je dan aan het schoollogo, waarbij het belangrijk is dat het logo het merkverhaal al vertelt."
“Je wilt de naam van de school als merk vertalen naar iets dat je kunt zien. Allereerst denk je dan aan het schoollogo, waarbij het belangrijk is dat het beeld het verhaal achter je merk al vertelt."
In dit geval speelt de lokale cultuur een rol. Jan vertelt hierover: "Bij De Opslach denken we allemaal aan kaatsen. De focus ligt op een bal die naar het perk moet worden gebracht met een aanloop en de opslag zelf. Je kunt als school hierbij de link leggen met stapsgewijs doorgroeien als mens. Je wordt namelijk steeds beter naarmate je meer oefent. Als je maar stappen zet, eigenlijk is elke stap die je zet er een vooruit. En die bal komt steeds verder en steeds beter terecht, net als de mensen waar het om draait. Voor de school zijn dat natuurlijk in de eerste plaats de kinderen, maar het geldt ook voor het team.”
"Hoe vaker je stilstaat bij je visie, hoe meer kansen je bewust en onbewust gaat zien om die visie werkelijkheid te laten worden."
Verbeelding
Na het logo kijk je naar andere zaken waarmee je het merkverhaal naar buiten toe presenteert. Het gaat dan onder meer om de website en de school als locatie zelf. Jan: “Het is belangrijk dat je in de plannen genoeg verbeeldingskracht richting het doel inbouwt. Hoe vaker je stilstaat bij je visie, hoe meer kansen je bewust en onbewust gaat zien om die visie werkelijkheid te laten worden."
Het gevolg is dat de praktijk van de school steeds meer aansluit bij het merkverhaal. Dit zorgt voor een herkenbare 'huisstijl', in woord, beeld en gedrag, aldus Jan. "Het gaat erom dat je mensen aanspreekt die op dezelfde manier in het leven staan. Dit is geen eenmalige actie, je moet regelmatig stilstaan bij je visie, je verhaal en hoe je dit laat zien. Het is de tijd en de moeite meer dan waard, kan ik je vertellen.”
Jan kijkt tevreden terug op de bijdrage die hij heeft mogen leveren. “Bij De Opslach hebben ze mooie stappen gezet. Ze beschikken over een merkverhaal dat echt uit henzelf komt. Een merkverhaal dat hen vooral ook inspiratie kan bieden om nieuwe hoofdstukken toe te voegen.”